วารสารบริหารรัฐกิจ สำนักวิชาบริหารรัฐกิจ มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย



รายละเอียดของบทความ
วารสารบริหารรัฐกิจ ปีที่ 5 ฉบับที่ 2 ประจำเดือน กรกฎาคม - ธันวาคม 2565

ชื่อเรื่อง (th) : องค์ประกอบของภาวะผู้นาเชิงนวัตกรรม
ชื่อเรื่อง (en) : Elements of innovative leadership

ชื่อผู้แต่ง (th) : เพียงเดือน เกิดอาแพง
ชื่อผู้แต่ง (en) : Piangduan Kerdumpang
PDF
บทคัดย่อ
ภาวะผู้นาเชิงนวัตกรรม (Innovative Leadership) หมายถึง ผู้นาที่มีความสามารถในการจูงใจหรือ ใช้อิทธิพลต่อผู้ใต้บังคับบัญชา เพื่อให้ผู้ใต้บังคับบัญชาเกิดแนวคิดหรือแรงจูงใจในการพัฒนานวัตกรรม จาก ความหมายข้างต้นจะเห็นว่า ในการจะขับเคลื่อนให้เกิดนวัตกรรมขึ้นในองค์การนั้น ผู้นามีบทบาทสาคัญอย่าง ยิ่ง และพิจารณาองค์ประกอบของการมีวิสัยทัศน์นาการเปลี่ยนแปลง ได้แก่ 1) การสร้างวิสัยทัศน์การ เปลี่ยนแปลง (Formulating) 2) การเผยแพร่วิสัยทัศน์ (Articulating) 3) การปฏิบัติตามวิสัยทัศน์ (Implementing) และ 4) การเป็นแบบอย่างที่ดี (Role model) คาสาคัญ: องค์ประกอบ, ภาวะผู้นา, ภาวะผู้นาเชิงนวัตกรรม
Abstract
The author of the article has an innovative leadership (Innovative Leadership) means a leader who has the ability to motivate or influence subordinates. To give subordinates an idea or motivation to develop innovation. From the above definition, it can be seen that In order to drive innovation in the organization Leaders play a very important role and consider the components of having a vision leading to change: 1) creating a change vision; (Formulating) 2) disseminating the vision (Articulating) 3) Implementing the vision (Implementing) and 4) being a good role model (Role model). Keywords: Elements, Leadership, Innovative Leadership
บรรณานุกรม
ภาษาไทย ชัยฤทธิ์ ทองรอด. (2550). ภาวะผู้นาในวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมภายใต้วิกฤตเศรษฐกิจกับ การอยู่รอดของอุตสาหกรรม. มหาวิทยาลัยรามคาแหง, ม.ป.ท. อรอนงค์ โรจน์วัฒนบูลย์. (2553). การพัฒนาตัวแบบภาวะผู้นาเชิงนวัตกรรม. วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. ภาษาอังกฤษ Abraham, C., Roy, G., & David, G. (2010). The importance of innovation leadership in cultivating strategic fit and enhancing firm performance. The Leadership Quarterly, Elsevier. Adair, John E. (1996). Effective Innovation: How to Stay Ahead of the Competition. London: Pan Books. Ailin, M. and Lindgren, P. (2008). Innovation Leadership in Danish SMEs. In Management of Innovation and Technology, ICMIT 2008. 4th IEEE International Conference on 21-24 September 2008, 98-103. Anika, D., Astrid, C. H., Diana, B., Sven, C. V., & Daniela, G. (2015). Transformational leadership sub-dimensions and their link to leaders' personality and performance. The Leadership Quarterly, 26, 1095–1120. Annunzio, S. (2001). E-leadership. Training. 38(6), 67-69. Antonakis, J., Cianciolo, A. T. & Sternberg, R. J. (2003). Leadership: Past, present and future. Retrieved from http://www.Sagepub.com/antonakis%20Chapter%201_3987.pdf Ashiqur, R. (2016). Organization Strategies & Innovative Leadership Management. International Journal of Business and Management, 11(10), 206-223. Bennis, W., & Nanus, B. (1985). Leaders: The strategies for taking change. New York: Harper and Row. Carlo, O., Francesco, M., Jean-Sébastien, B., & Adalgisa, B. (2015). Linking managerial practices and leadership style to innovative work behavior: The role of group and psychological processes. Leadership & Organization Development Journal, 36(5), 545-569. Dubrin, J. A. (1998). Leadership Research Findings, Practice, and Skills. Boston, MA: Houghton Mifflin. Freddie, A. (2005). Leadership in rural areas: Breathing New Vitality into rural communities. Retrieved from http://www.socwk.utah.edu/rural/pdf/6-b.pdf Hay Group. (2005). The Innovative Organization: Lessons Learned from Most Admired Companies. Hay Insight Selections. Herman, H. M. T., & Warren. C. K. C. (2014). Transformational leadership and job performance: A social identity perspective. Journal of Business Research, 67, 2827-2835. Hickman, C. and Silva, M. (1984). Creating Excellence: Managing Culture and Change in the New Age. New American Library, New York: NY. Higgins, James M. (1995). Innovate or Evaporate: Test & Improve Your Organization’s IQ-Its Innovation Quotient. New York: New Management Publishing Company. Horth, D. M., & Vehar, J. (2012). Becoming a Leader Who Fosters Innovation. Center for Creative Leadership Institute of Work Psychology. (2003). Developing Innovation Culture: Implication. n.p.: n.p. Jacobs, T. O., & Jaques, E. (1987). Leadership in complex systems. In J. Zeidner (Ed.), Human productivity enhancement. New York: Praeger. Janda, K. F. (1960). Towards the explication of the concept of leadership in terms of the concept of power. Human Relation. 13(4), 345-363. Kapur, A. (2011). Transforming Schools–Empowering Children. New Delhi, Thousand Oaks, London: SAGE Publication. Katz, D., & Kahn, R. L. (1978). The social psychology of organizations (2nd ed). New York: John Wiley & Sons. Keen, P. G. (2003). IT’s agenda for e-leadership. Computer world, 3(34), 4-5. Koontz, H. and H. Weihrich. (1988). Management (2nd ed). Massachusetts: Houghton Miffin Co. Kuczmarski, Thomas D. (2003). What is Innovation? And Why aren’t Companies Doing More of It?. Journal of Consumer Marketing, 20(6), 536-541. Lawless, David J. (1979). Organizational Behavior: The Psychology of Effective Management (2nd ed). Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall. LeSourd, S. J., & Others. (1990). Validation of a Visionary Leadership Attitude Instrument Using Factor Analysis. Paper presented at the Annual Meeting of the Mid-Western Educational Research Association. Chicago: IL. Michael, D. M., Erin, M. T., Cory, H., & Tristan, M. (2017). Cognitive skills and leadership performance: The nine critical skills. The Leadership Quarterly, 28, 24-39. Mintzberg, H., et al. (2003). The Strategy Process: Concepts, Context, Cases (4th ed). New Jersey: Prentice Hall. Paul, J. P., Kelsey, E. M., & Michael, D. M. (2015). Leader cognition in vision formation: Simplicity and negativity. The Leadership Quarterly, 26, 448-469. Pulley, M. L., Sessa, V., & Malloy, M. (2002). E-leadership: a two-pronged idea. Training and Development, 35–47. Schmidt, G. M., & Porteus, E. L. (2000a). The impact of an integrated marketing and manufacturing innovation. M & SOM. 2(4), 317–336. Schmidt, G.M., & Porteus, E.L. (2000b). Sustaining-technology leadership can require both cost competence and innovative competence. M & SOM. 2(1), 1–18. Sooksan, K., & Gayle, C. A. (2010). The power of vision: statements that resonate. Journal of Business Strategy, 31(1), 37-45. Stogdill, R. M. (1974). Handbook of leadership: A survey of the literature. New York: Free Press. Sununta, S. & Bechter, Clemens. (2001). Strategic Human Resource Management and Firm Innovation. Research and Practice in Human Resource Management, 9(1), 35-57. Tannenbaum, R. Weschler, L. R., & Massarik, F. (1961). Leadership and organization. New York: McGraw-Hill. Tidd, Joe, Bessant, John and Pavitt, Keitk. (2001). Managing Innovation Integrating Technological Market and Organization Change. Chichester: John Willey & Sons. Trewatha, R. L. and Newport, G. M. (1982). Management. Plano Texas: Business Publication. Virgile, C., & Naciba, H. (2015). The relevance of innovation leadership for environmental benefits: A firm-level empirical analysis on French firms. Technological Forecasting & Social Change. 91, 194–207. Von Stamm, Bettina. (2008). Managing Innovation, Design and Creativity. Chichester: John Willey & Sons. Weiss, D. S., & Legrand, C. (2011). Innovative Intelligence: The Art and Practice of Leading Sustainable Innovation in Your Organization. Ontario: Friesens. Williams, E. M. (2005). Reality Orientation, Remotivation, and Validation Therapy: Comparison of Use in Older People with Dementia. In Haight, B & Gibson, F. (Ed), Burnside’s Working with Older Adult: group process and technique (175-190). Massachusett: Jones and Bartlett. Zaccaro, S.J. and Banks, D. (2004). Leader visioning and adaptability: bridging the gap between research and practice on developing the ability to manage change. Human Resource Management, 43(4), 367-380.